Kirkehøjskole

Bliv klogere i kirken!

Onde tunger påstår, at for at kunne tro på alt det, der sker i kirken, er det nødvendigt at hænge hjernen ude i våbenhuset. Intet kunne være mere forkert! Ved dåben slås der et kors over barnets pande - fordi det er vigtigt at have forstanden med sig, også i troen.

I kirkehøjskolen hjælpes vi ad med at blive klogere på forskellige aspekter af kristendommen. Alle er velkomne - det kræver ingen særlige forkundskaber, kun lyst til at gå i clinch med kristendommen!

Hvordan foregår en kirkehøjskole?

Vi mødes 4 lørdage i løbet af foråret og efteråret, hver gang kl. 8:45-ca. 12. En oplægsholder giver os stof til eftertanke - og så er debatten ellers fri. Vi drikker morgenkaffe sammen og går hjem meget klogere, end da vi kom.

Kirkehøjskolen foregår rundt omkring i de forskellige sognegårde. Det koster et mindre beløb at deltage i kirkehøjskolen og det er nødvendigt at tilmelde sig - se hvordan nederst på denne side. Det er en gruppe præster og frivillige fra Roskilde Domprovsti, der arrangerer kirkehøjskolen på tværs af sognene.

Efterårets kirkehøjskole har temaet: "Det onde".

Vi har inviteret en perlerække af kloge og underholdende mennesker, som fra hver deres vinkel vil gøre os klogere på emnet. For hvordan forsøger vi mennesker at forstå og forsone os med det onde i kunsten og i litteraturen. Og KAN det onde overhovedet forstås? Og hvad har kristendommen at sige til det alt sammen?Læs meget mere om foredragsholdere og tilmelding i brochuren  HER .

Tilmelding og betaling foretages samtidig via et skema på provstiets hjemmeside: www.roskildedomprovsti.dk efter først-til-mølle-princippet - inden 14.8.2024. OBS: Der kan kun tilmeldes 75 personer elektronisk, herefter lukkes muligheden for tilmelding. Det koster kr. 300 at deltage.

Praktiske oplysninger:

Alle gange starter kurset kl. 9:00 og slutter senest kl. 12:00. Fra kl. 8:45 vil der være en kop kaffe og et stykke brød. Der vil være en pause undervejs efter aftale med foredragsholderen.

Kirkehøjskoleudvalget: Mette Munk Bie, Kristian Gylling, Jørgen Gybel Jensen, Ole Rötzler Møller, Mogens Damm, Ulla Christensen, Jens Arendt, Jes Nysten.